יפתח

במיקום קסום בין הר ובין ים, לחופיו הצפוניים של ים המלח, שוכן לו חוף מבטחים ששינה מקצה לקצה את מסלול חייהם של מאות נערים. תהליך רב עוצמה של גילוי עצמי קורם עור וגידים לנוכח רוחו המיוחדת של מדבר יהודה, שמפיחה תקווה מחודשת בלב בעזרתה של מסגרת מיוחדת חדשנית ותומכת.

"יפתח נתן לי את ההזדמנות והיכולת לבחור בדרך הנכונה לי בעזרת עצמי, ולא בעזרת אף אחד אחר. קיבלתי שם את המקום והבחירה החופשית, מה שהביא אותי לרצון העז הזה ללמוד ולהצליח"

מתוך דברי פרידה של בוגר

למעלה מעשור של עשייה: איך הכל התחיל?

יפתח החל את דרכו בשנת הלימודים תשס"א / 2000 במעלה אדומים כמסגרת אקסטרנית, בשילוב עם הגרעין התורני במקום. מתוך הבנה עמוקה של צרכי הנוער, בתום שנתיים של עשייה קיבלה על עצמה עמותת תימורה חסות על הפעילות ביפתח ויצרה מסגרת במתכונת פנימייתית אינטרנית ביישוב אבנת. יצירת מסגרת חינוכית-טיפולית תומכת המפוקחת ע"י משרדי הרווחה והחינוך מעניקה לנערים ליווי מקצועי לאורך כל שעות היממה.

יפתח עבור מי?

ביפתח חיים 45 נערים בכיתות י' עד יב' מבתים דתיים, אשר מקומות הלימוד הקיימים במגזר הדתי (תיכונים, ישיבות תיכוניות) לא התאימו עבורם מסיבות שונות. בהיעדר מסגרת תומכת התעצמו תחושות של תסכול ואובדן שייכות בקרב הנערים, שהובילו לשוטטות ושהייה ממושכת מחוץ למסגרת. כתוצאה מכך הם מצאו את עצמם לא פעם חשופים למצבי סיכון קשים.

המתקנים

יפתח לשם מה?

המטרה העיקרית לשמה הוקם 'יפתח' היא לאפשר לנער לממש את הפוטנציאל הטמון בו לצורך השתלבות מוצלחת במערכות החיים השונות. באמצעות מתן מענה אישי המותאם לצרכיו יפתח הנער רצון עז ותחושת מסוגלות עצמית להשתלב בצבא או מכינה, בלימודים על-תיכוניים, במעגל העבודה ולנהל חיי משפחה מאוזנים.

הייחודיות של יפתח: החינוך הדינאמי

החינוך הדינאמי היא תפיסת עולם חדשנית אשר התגבשה במשך יותר מעשור ומבוססת על "עבודה בתוך קשר", שמסייעת לנער לצמוח דרך ניהול מערכות יחסים יום יומיות במסגרת מכילה ותומכת. מרחב דיאלוגי בעל יכולות הכלה מייצר חוויה מתקנת שמעצימה את תחושת המסוגלות של הנער לצמוח מתוך כאבי העבר.

לקבלת מידע נוסף על שיטת החינוך הדינאמי

מרחבי העבודה של החינוך הדינאמי

בשל הרצון להעניק יחס אישי לכל נער מחולקים הנערים החיים ביפתח לשלוש קבוצות גיל המונות 15 איש כל אחת. כל קבוצה זוכה לאורך כל שעות היום לליווי אישי של אנשי צוות מסורים: רכז (מחנך), מדריך, עו"ס ושני מלווים בשנת שירות. הליווי האישי ב'יפתח' מתמקד בארבעה מעגלים:

  • המעגל האישי – מתן כלים להתבוננות פנימית שמעצימה את תחושת המסוגלות עצמית, שוברת את מעגלי הכישלון ומייצרת נרטיב של הצלחה.
  • המעגל המשפחתי – מתן כלים לנער/ה ולהורים לצורך השתלבות מחודשת ומטיבה בחיק המשפחה. לאורך כל התהליך זוכים ההורים לתמיכה מקצועית הכוללת סדנת הורים, ערבי הורים ומפגשים פרטניים.
  • המעגל החברתי – חיזוק יכולות חברתיות הנחוצות לצורך השתלבות מוצלחת במסגרות נורמטיביות כגון צבא ומקום עבודה. האחריות החברתית באה לידי ביטוי מידי יום במסגרת מטלות המבוצעות במשותף ע"י הנערים והצוות לצורך תחזוקת המקום (תורנויות מטבח, ניקיונות, עבודות גינון ועוד). דרכים כאלו שוברות את המעגל האגוצנטרי-הישרדותי ומפתחות בקרב הנער/ה יכולת לתת אמון, לראות ולהתחשב באחר.
  • המעגל הלימודי – ב'יפתח' פועל בי"ס תיכון שנועד לאפשר השגת תעודת בגרות מלאה, תוך מתגן דגש על צרכיו הייחודיים של כל נער. לימוד בקבוצות קטנות של עד 5-6 תלמידים בכיתה מאפשר השלמת פערים והקנייה מיטבית של מיומנויות למידה שהופכות את הנער ללומד עצמאי בהמשך דרכו. החינוך הדינאמי כולל גם לימוד פרטני ושעות תגבור רבות.

מהו המתכון להצלחה?

אחת הסיבות להצלחה של יפתח היא יצירת מסגרת תומכת גם אחרי סיום הלימודים, שנועדה להעצים את תחושת המסוגלות האישית באמצעות עשייה משמעותית.

בשעות הצהריים מתקיימת ביפתח פעילות העשרה ענפה שמביאה לידי ביטוי את יכולות היצירה במסגרת מספר מגמות: מוזיקה, אומנות, צילום, דרמה ועבודה חקלאית- אקולוגית משולבת עם בעלי חיים. כל מגמה מאפשרת בין 6 ל 8 שעות פעילות בכיתה בשבוע לכל הפחות. חוויית העשייה מועצמת ע"י מורי המגמות הנחשבים לטובים בתחומם.

שעות הערב מוקדשות להקניית ערכים חברתיים ובינאישיים באמצעות פעילויות מובנות ומתן זמן פנוי לעיסוק אישי במתקני הספורט, מועדון הנוער ומתחמי המגמות השונים.

מעבר לעשייה הרבה בשגרה, מתקיימת לאורך השנה פעילות חברתית ענפה הכוללת שהייה של שלושה שבועות מחוץ לפנימייה, הכוללות שבועות גיבוש, הישרדות ומשימות. הפעילות החברתית כוללת גם עשיית שבתות משותפת, יציאה לטיולים ועריכת ערבי קבוצה.

צוות יפתח

Yariv

יריב

מנהל המסגרת

blank-female

מורג כהן

רכזת תיכון ומגמות

בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד וכיום לומדת לתואר שני בייעוץ. זו שנתה השביעית ביפתח כרכזת תיכון ומגמות.
בעבר עבדה בהוראה בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, בהוראה מתקנת עם אוכלוסיות מיוחדות, בליווי ילדים בעלי צרכים מיוחדים בתוך בית ספר ובהוראה במשפחתון של עמותת אור שלום.
במסגרת תפקידה כרכזת תיכון ומגמות אחראית מורג על הפן הלימודי בבית הספר (הכולל: תכניות הלימודים, מערכות, בחינות הבגרות, ליווי צוות המורים וממשק עם צירי החינוך והטיפול ביפתח) וכן ניהול וריכוז מערך המגמות.

blank-female

יוליה

רכזת טיפול וקליטה

נשואה ואם לשלושה. מתגוררת ביישוב אבנת. בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת בר אילן ובעלת תעודת טבע-תרפיסטית מאוניברסיטת תל אביב.
זו שנתה השמינית ביפתח. בשלוש השנים האחרונות משמשת כרכזת טיפול ולפני כן שימשה כעובדת סוציאלית קבוצה במשך 5 שנים וליוותה שני מחזורים. בעבר עבדה כרכזת בעמותה לנפגעי טרור, שימשה כעובדת סוציאלית השמה לשילוב אנשים עם קשיים רגשיים בקהילה במכון סאמט והעבירה סדנאות טיפוליות בטבע לנוער נושר בפרויקט מניפ"ה.
במסגרת תפקידה כרכזת טיפול וקליטה אחראית עטרה על צוות העובדות הסוציאליות ועל כל מערך הליווי הטיפולי והקליטה ביפתח ושילוב הממשקים בין המסגרת, ההורים והקהילה.
לשאלות בנושא קליטה במסגרת ניתן לפנות לעטרה בטלפון: 0543204328

blank-male

דני לוריא

רכז פנימייה

נשוי לאילת ואב לשניים. מתגורר ביישוב אבנת. למד חינוך והוראת מדעים בסמינר הקיבוצים. זו שנתו הרביעית ביפתח. בשנתיים האחרונות משמש כרכז הפנימייה ולפני כן שימש שנתיים כמדריך בפנימייה.
בעבר שימש כמדריך בחברה להגנת הטבע, הפעיל מועדונית רווחה בכפר אדומים, שימש כמורה למדעים בבית הספר היסודי בסעד ועבד כסייע בכיתת תקשורת עם ילדי PDD.
במסגרת תפקידו כרכז הפנימייה אחראי דני על צוות המדריכים ועל כלל הפעילויות המתרחשות לאחר שעות הלימודים במסגרת הפנימייה.

פעילויות

ביפתח מתקיימות במהלך השנה פעילויות שונות מעבר לתוכנית הלימודים שבשגרה שנועדו להעצים את תחושת המסוגלות האישית באמצעות עשייה משמעותית. חלק מן הפעילויות מתקיימות בתדירות קבועה במהלך השבוע וחלקן פזורות במהלך השנה.

מוזיקה – בחדר המוזיקה מתקיימים שיעורים פרטיים בהם מנגנים הנערים בכלים שונים- פסנתר, כלי הקשה, גיטרה, כלי נשיפה וכן עובדים יחד בהרכבים מוזיקליים. בסוף השנה הם מעבדים את היצירות, ומפיקים דיסק באולפן שהוקם ביפתח, ע"י הנערים.

אומנות – הנערים יכולים לבחור בין המגמות גילוף בעץ, נגרות, ציור, רישום, פיסול וכדרות. הנערים לומדים ומתפתחים, הם יוצרים ומבטאים את עצמם באמצעות האמנות.

צילום – במגמת הצילום לומדים טכניקות צילום מגוונות, שימוש בתוכנות מחשב מתקדמות ומפתחים את התמונות בצורות פיתוח שונות בחדר חושך המיועד לכך.

דרמה – במהלך השנה לומדים הנערים טכניקות משחק שונות, עבודה על טקסט ואימפרוביזציה. בערב המגמות מעלים הנערים קטעים שונים עליהם עבדו במהלך השנה.

עבודה חקלאית – אקולוגית משולבת עם בעלי חיים-: רבים מהנערים נהנים מפעילות בטבע, באוויר הפתוח. בעזרת מדריך מקצועי הם יוזמים ומבצעים פרויקטים אקולוגיים שונים. כמו כן, ביפתח קיים דיר עיזים בו הנערים מטפלים בעיזים, חולבים אותן ואף מכינים גבינות איכותיות. העבודה הסביבתית ועם בע"ח מאפשרת לנערים להתנסות בלקיחת אחריות ותחושת מחויבות.

כל מגמה מאפשרת בין 6 ל 8 שעות פעילות בכיתה בשבוע לכל הפחות.
חוויית העשייה מועצמת ע"י מורי המגמות הנחשבים לטובים בתחומם.

שעות הערב מוקדשות להקניית ערכים חברתיים ובינאישיים באמצעות פעילויות מובנות ומתן זמן פנוי לעיסוק אישי במתקני הספורט, מועדון הנוער ומתחמי המגמות השונים.

שבוע גיבוש – שבוע פעילויות המתקיים בתחילת שנת הלימודים ומטרתו לחבר ולקשר בין הנערים. שבוע אליו יוצאים כלל תלמידי בית הספר וכולל פעילויות מגבשות שונות.

שבוע הישרדות – שבוע השיא של השנה ביפתח. שבוע מתגלגל בשטח, עם הציוד על הגב, קבוצות של כ-4 תלמידים, צריכים להגיע מנקודה אחת לנקודה אחרת ולהסתדר במהלך כל השבוע עם מה שיש בתרמיל. זהו שבוע שתורם רבות לביטחון העצמי של הנערים.

טיול שנתי – טיול של 3-4 ימים, מתקיים בדרך כלל באמצע השנה. הטיול מלא באטרקציות ופעילויות מגוונות כגון טיול סוסים, טיול ג'יפים, טיולים רגליים, רפטינג וכד'.

שבוע משימות – לכל שכבה יש משימות מתגלגלות, מטרת השבוע היא יציאה מהשגרה והתמודדות עם אתגרים שונים הדורשים יצירתיות, תעוזה ובעיקר הרבה מחשבה.

טיול סיום – טיול של כיתה י"ב בסוף השנה, חוויה משמעותית כחלק מתהליך הפרידה של הנערים מ"יפתח".

פעילויות כיתתיות – ערבי כיתה בהם עושים קומזיץ, מנגל, טיול לילי וכד'.

ימי סיור באירועים מיוחדים – ימי עיון חיצוניים וכן סיורים ב-י' בטבת, יום הזיכרון וביום ירושלים. מטרתם להעשיר את התלמידים בנושאים הרלוונטיים ללוח השנה.

בריכה – מאחר ואנו נמצאים באזור חם מאד יש יציאה לבריכה באזור פעם בשבוע- שבועיים, על מנת לאוורר את הנערים.

יציאות מהשגרה וטיולים אלו, מאפשרים התאווררות וגיוס כוחות מחודשים לקראת המשך הלימודים והם תנאי הכרחי להצלחת הנערים בהם.
הפעילויות מחוץ ליפתח תורמות רבות גם לגיבוש הנערים כקבוצה ולתחושת הלכידות והמשפחתיות בכפר.

סיפורו של יהודה

(שם בדוי)

יהודה הגיע ליפתח מישוב קטן ומרוחק. הוא לא הצליח להשתלב באף אחת מן המסגרות הלימודיות בהן עבר בשל קשיים לימודיים רבים ובעיות התנהגות קשות. הוא לא נתן אמון באיש, התנהג בצורה אלימה ותוקפנית ועשה הכול על מנת שיתייאשו ממנו באמצעות התנהגות קשה כלפי הסובבים אותו.

בסוף כיתה ט' הגיע יהודה ליפתח בצו בית משפט, לאחר שהואשם בעבירות של גניבה.

בתחילת דרכו ביפתח, ליהודה היה קשה מאוד להסתגל למקום החדש ולקחת חלק בפעילויות בית הספר. לקח לו זמן רב לתת אמון באנשי הצוות ולהאמין שהם אכן רוצים בטובתו. חודשים ארוכים הוא היה עסוק במאבקים ובחינת גבולות בכדי לבדוק האם זהו המקום אשר יכול להוות עבורו בית ולתת מענה לרצונותיו הפנימיים ביותר להשתייכות והתקדמות.

לאורך כל הדרך חיזק הצוות את יהודה והאמין כי טמונים בו כוחות אדירים ויכולות לצמיחה ולשינוי אמיתי. הדרך לא הייתה קלה, יהודה הציב מבחנים רבים לצוות, כמו לא האמין שיחזיקו מעמד איתו. הוא היה בטוח כי גם ביפתח, כמו בשאר המסגרות שעבר, יוותרו עליו. לאחר תקופה משמעותית ביפתח, החלו לראות את השינויים שחלו ביהודה: התנהגותו נרגעה והיחס לסובבים אותו הפך מכועס ומאיים לנעים יותר ומאפשר.

היום יהודה פנוי יותר ללמידה ולפיתוח קשרים חברתיים עם חבריו לכיתה ועם אנשי הצוות. הוא בודק את יכולותיו בתחומים שונים ונפתח לעולמות חדשים שלא הכיר. כעת נותר לו זמן ביפתח, למצוא את כישרונותיו, לפתח אותם ולמצוא את דרכו בהמשך חייו. 

תלמידים יוצרים

מגמת צילום

ביפתח פועלת מגמת צילום במסגרתה לומדים הנערים את מיומנויות הצילום והפיתוח. התמונות שאתם רואים באלבום זה הן פרי יצירתם של תלמידי בית הספר והמגמה.

מגמת מוסיקה

כחלק מפרויקט ההעשרה ביפתח פועלת מגמת מוסיקה מקצועית אשר במסגרתה לומדים הנערים כתיבה והלחנה של שירים ובסוף השנה אף מפיקים דיסק פרי יצירתם באולפן ההקלטות המקצועי הפועל בבית הספר. אתם מוזמנים להתרשם בעצמכם מיצירות התלמידים.

מגמת אומנות

במסגרת מגמת האומנות ביפתח יוצרים הנערים באמצעות ציור, פיסול, גילוף ועוד. אתם מוזמנים להתרשם מעבודות התלמידים שמקשטות את קירות בית הספר.

יצירת קשר - יפתח